Senin, 11 Oktober 2021

FURQAN FAWWAZ PENYANYI DARI MALAYSIA RILIS NUSAIBAH

 


FURQAN FAWWAZ PENYANYI DARI MALAYSIA RILIS NUSAIBAH

JIKA sebelum ini Muhammad Furqan Fawwas Salleh, 23, dilihat bergandingan bersama-sama rakan dari kumpulan nasyid Zayne, kali ini beliau tampil solo. Penampilan solo Muhammad Furqan Fawwas atau mesra dengan panggilan Fawwas itu bukan bermaksud, beliau meninggalkan kumpulan Zayne tapi sekadar menjayakan projek khas bersama Smart Audio Visual (M) Sdn. Bhd. Menerusi projek ini, Fawwaz akan tampil dengan single berjudul Nusaibah yang bakal menemui peminat secara rasmi di saluran YouTube Smart Audio TV pada 27 September 2021. Sehari kemudian, lirik video lagu Nusaibah akan dimuat naik di YouTube Furqan Fawwaz pula.

 

Bercerita  tentang  pembikinan  lagu  Nusaibah  yang  dirakam  di  Smart  Audio  Studio,  Bandar  Bukit  Raja, Klang, Selangor  itu, Fawwaz  berkata, untuk  projek  tersebut, beliau  mendapat  sokongan  penuh  daripada anggota kumpulan Zayne. “Kami anggota Zayne bebas untuk melakukan projek solo masing-masing. Ada juga ahli lain yang menyanyi dengan orang lain. Mana-mana tawaran kami akan ambil dan masing-masing terbuka untuk itu. Bila ada projek bersama, kita nyanyi sama-sama, bila ada projek solo makna itu rezeki masing-masing.

 

“Saya mendapat tawaran untuk rakam lagu Nusaibah ini daripada Smart Audio supaya lagu ini boleh pergi jauh. Asalnya masa buat lagu Nusaibah ini saya anggap biasa-biasa saja sebab ia lagu nasyid, tertanya juga ada lagi ke peminat nasyid. Itu saja tanggapan saya dan tak sangka rezeki saya untuk membawa lagu ini pergi  jauh  lagi, kata  Fawwaz  tentang  lagu  ciptaannya  dan  lirik  oleh  Ustaz  Mohd. Izat. Menurut  Fawwaz, Ustaz Mohd. Izat atau nama penanya, UMI merupakan guru disiplinnya sewaktu belajar di sekolah Tahfiz Al-Furqan dan idea asal untuk hasilkan lagu Nusaibah ini dicetuskan oleh Ustaz Mohd. Izat.

 

“Sebenarnya lirik lagu ini dibuat oleh Ustaz Izat iaitu guru disiplin saya masa sekolah Tahfiz dulu. Ustaz Izat dulu  mengajar  kat  sekolah  ayah  saya, Sekolah  Al- Furqan  waktu  saya  usia  12   13  tahun, dia  guru  disiplin saya. Bila dah besar ni jumpa balik Ustaz Izat. Kami boleh bertemu balik semua itu atas usaha ayah saya. Ayah adalah Pengetua Tahfiz Darul Furqan atau Mudir, dan dia adalah guru kepada Ustaz Izat. Setiap hari ayah tengok saya asyik menyanyi di rumah, dia kata saya kena buat lagu sendiri. Jangan nyanyi kosong dan sebab itu dia hubungi Ustaz Izat, minta ustaz buatkan lirik lagu untuk saya. Jadi ustaz WhatsApp saya dan bagi lirik, kemudian saya pun buat melodi dengan gaya tarannum Jiharkah. Asalnya saya tak ambil serius sangat untuk jadikan lagu Nusaibah ini komersial hingga perlu buat promosi dan video muzik. Bagi saya cukup untuk kepuasan diri tapi siapa sangka rezeki, lagu ini boleh diketengahkan, ceritanya.

 

Lulusan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Al-Quran dan Qiraat dari Universti Al-Azhar, Mesir itu menjelaskan, beliau memilih untuk mengangkat cerita Nusaibah kerana wanita itu merupakan seorang Mujahidah (pejuang wanita) yang pernah mengikuti beberapa siri peperangan bersama Rasulullah SAW dan berharap kisah hidup Nusaibah ini boleh dijadikan teladan kepada wanita lain.

 

Nusaibah ini bukan calang-calang tokoh. Dia adalah wanita Islam yang 100 peratus hidupnya untuk Islam. Dia bukan saja korban dirinya dalam peperangan, bahkan dia korbankan anak-anaknya juga. Dia tak biarkan anak-anaknya duduk di rumah, sebaliknya menggalakkan anak-anaknya pergi berperang. “Kita pula sekarang ini, ada sesetengah ibu bapa terlalu sayangkan anak, sampai jangan sentuh anak aku. Sekarang ini kalau ada orang yang berani sentuh (tegur) anak orang lain, silap hari bulan kena saman. Tapi lain caranya dengan didikan Nusaibah, dia biarkan anak-anak pergi berperang, biar mati syahid.

 

“Cuma sedikit sedih tentang Nusaibah ini, dia nak sangat mati syahid sampai dia sertai peperangan, dia lindung Nabi masa perang Uhud, terputus tangannya, badannya penuh dengan birat kena pedang untuk melindungi Nabi. Tapi dia sendiri tak dapat mati syahid dalam perang. Dia dapat syahid yang lain,” jelas Fawwaz tentang kehebatan Sayyidatina Nusaibah binti Kaab al-Ansari sehingga diberikan gelaran Ummu Imarah.

 

 

Smart Audio Visual (M) Sdn Bhd 137A, Jalan Cokmar 1,

Mutiara Bukit Raja,

Off jalan Meru, 41050 Klang, Selangor Darul Ihsan.

+60 19-350 6985